Szkoła Jogi Tomasza Miszczuka

Joga

Joga, gramatyka i medycyna to trzy wielkie kulturowe osiągnięcia jednej z najstarszych cywilizacji świata, której kolebką są Indie.
Dziedziny te-sztuki-są doskonalone od tysiącleci, przekraczając granice państw i kontynentów.
Joga jest ponadczasową, praktyczną nauką, zajmujacą się fizycznym, moralnym, psychicznym
oraz duchowym rozwojem człowieka.
Praktykować jogę mogą wszyscy ludzie bez względu na światopogląd.
Praktyka jogi prowadzi do uzyskania i utrzymania zdrowia psychofizycznego.
Joga to integracja człowieka, podążanie drogą rozwoju jednostki i społeczeństw,
ścieżka prowadząca do poznania, do poczucia pełni życia.

Czym jest Hatha-joga?
Hatha-joga rozpoczyna od pracy z ciałem i oddechem (asany i pranajamy)
i prowadzi do rozwoju człowieka na wszystkich poziomach (fizycznym, umysłowym i duchowym).
Praktyka ta daje zdrowie fizyczne, lekkość ciała, swobodę ruchów,
stabilność emocjonalną i jasność myśli.
Wytrwałe podążanie ścieżką jogi pomaga odzyskać energię i radość życia.
Praktykowanie jogi jest intentywną i uczciwą formą pracy nad własnym rozwojem,
wymaga systematyczności, wysiłku i zaangażowania ze strony ucznia i nauczyciela.

Asany

Asany – ćwiczenia z ciałem z uważnością na oddychaniu, świadomym ruchem
i przebywaniem w stanie kontemplacji-doświadczania siebie i relacji z otoczeniem.
Pozycje jogi rozwijają mięśnie i zwiększają ich elastyczność, zapobiegają zwyrodnieniom
i chorobom stawów, ścięgien, naczyń krwionośnych i narządów miąższowych.
Asany harmonizują pracę układu naczyniowo-oddechowego,
regulują czynności gruczołów wydzielania wewnętrznego
i pracę przewodu pokarmowego, regenerują układ nerwowy.
Praktyka asan wzmacnia i oczyszcza ciało, wyostrza zmysły i uspokaja umysł.

Pranajama
Pranajama – sztuka opanowywania oddychania ; sztuka oddychania w jodze
to szczególnie ważna praktyka w hatha-jodze.
Nasz sposób oddychania jest ściśle związany ze szczęściem i smutkiem, spokojem
i niepokojem, zdrowiem i chorobą, pokazuje nam naszą harmonię lub jej brak…
Stresy i negatywne emocje niszczą zdrowy wzorzec oddychania.
Pranajama pomaga z powrotem uczynić oddech głębokim, długim, rytmicznym i spokojnym,
a tym samym uciszyć rozedrgany umysł i doświadczyć głębszych warstw naszego bytu.
Asany są medytacją w ruchu i trwaniu, pranajama zaś jest pogłębieniem procesu medytacji.
Sztuka głębokiego relaksu jest istotnym składnikiem i wstępnym warunkiem pranajamy.
Pranajamę praktykuje się o pustym żołądku, nie je się więc nic 3-4 godziny przed rozpoczęciem ćwiczeń.
Pranajama działa rozgrzewająco.Jeśli jednak masz skłonność do wychładzania się ubierz się cieplej ( dres,skarpety…).

Relaks
Relaks – to integralna część doświadczenia w praktyce jogi, może być spontaniczny lub prowadzony
w sposób usystematyzowany, krok po kroku… . Relaks jest stanem świadomego przebywania
w wygodnej pozycji w bezruchu z zamkniętymi powiekami, ale w stanie świadomym.
Dobry relaks jest harmonizowaniem naszej istoty, przywracaniem równowagi i pierwotnego zaufania.

 

 

« Poprzedni